Zgłaszanie naruszeń
Mając na uwadze poszanowanie przepisów prawa, regulacji wewnętrznych oraz norm etycznych, wprowadziliśmy „Procedurę zgłaszania naruszeń w BPS Leasing S.A.". Określa ona tryb dokonywania zgłoszeń naruszeń, zasady ich weryfikacji i podejmowania działań naprawczych, a także ochrony sygnalisty przed działaniami odwetowymi. Poniżej przedstawiamy główne założenia procedury.
Jest to działanie lub zaniechanie niezgodne z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, regulacjami wewnętrznymi Spółki, lub mające na celu obejście prawa. Może dotyczyć w sczególności:
- Korupcji,
- Zamówień publicznych,
- Usług, produktów i rynków finansowych,
- Przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu,
- Bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami,
- Bezpieczeństwa transportu,
- Ochrony środowiska,
- Ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego,
- Bezpieczeństwa żywności i pasz,
- Zdrowia i dobrostanu zwierząt,
- Zdrowia publicznego,
- Ochrony konsumentów,
- Ochrony prywatności i danych osobowych,
- Bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych,
- Interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczpospolitej Polskiej oraz Unii Europejskiej,
- Rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publiczno-prawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych,
- Konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywateli - występujących w stosunkach Pracownika z organami władzy publicznej i niezwiązanej z ww. dziedzinami.
Pracownicy mogą dokonywać również Zgłoszeń wewnętrznych dotyczących naruszeń wskazanych w „Procedurze zgłaszania naruszeń w BPS Leasing S.A.”
Naruszenie może zgłosić Pracownik, rozumiany szeroko, jako osoba, która była, rekrutowała się lub prowadziła negocjacje, żeby być, lub jest zatrudniona w Spółce na podstawie umowy o pracę lub która wykonuje, rekrutowała się lub prowadziła negocjacje, żeby wykonywać bądź wykonywała zadania na rzecz Spółki na podstawie umowy zlecenia albo innej umowy cywilnoprawnej (w tym pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy/podwykonawcy), przedsiębiorca, stażysta, praktykant, wolontariusz, pracownik tymczasowy, osoba pełniąca funkcję w tym członek zarządu oraz członek organu, akcjonariusz.
Zgłoszenia mogą być przekazywane w następujący sposób:
- listownie na adres Spółki - BPS Leasing S.A., ul. Grzybowska 81, 00-844 Warszawa – w zamkniętej kopercie z dopiskiem na kopercie „NARUSZENIA”;
- telefonicznie na nienagrywany numer telefonu +48 797 605 811;
- e-mailowo na adres:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. o tytule "ZGŁOSZENIE NARUSZENIA”; - na wniosek Pracownika podczas bezpośredniego spotkania zorganizowanego w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku.
Tak, procedura daje taką możliwość. Przy czym należy mieć na uwadze, że ten tryb uniemożliwia osobie prowadzącej postępowanie kontakt zwrotny z Sygnalistą.
W celu zachowania maksymalnej anonimowości, jeśli taka jest wola Sygnalisty, zalecane jest, aby sam adres e-mail, jak i skrzynka pocztowa zakładane były jedynie na potrzeby przeprowadzenia zgłoszenia oraz nie zawierały żadnych treści mogących powiązać posiadacza poczty z jego autentycznymi danymi jak np. Imię czy Nazwisko. Rekomendowane jest, z powodów związanych z zachowaniem bezpieczeństwa, aby wiadomości e-mail nie zawierały, jeśli nie jest to niezbędne, załączników w oddzielnej formie, a ich zawartości były umieszczane w treści samej wiadomości e-mail.
Tak, BPS Leasing S.A. umożliwia zgłaszanie naruszeń w sposób zapewniający zgłaszającemu ochronę przed działaniami odwetowymi. W Spółce obowiązuje zakaz podejmowania wobec zgłaszającego, osób pomagających w dokonaniu zgłoszenia oraz powiązanych ze zgłaszającym, działań odwetowych czy też próby lub groźby zastosowania takich działań. Ochrona przed działaniami odwetowymi ma miejsce także wtedy, gdy w toku rozpoznania okaże się, że zgłoszenie było złożone w dobrej wierze, ale okazało się bezzasadne.
- rozpatrzenie każdego zgłoszenia - również w przypadku, gdy zostanie złożone anonimowo,
- zachowanie w poufności jego danych osobowych czyli informacji, na podstawie których można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować jego tożsamość (szczegóły w klauzuli informacyjnej RODO),
- ochronę przed działaniami odwetowymi,
- przeprowadzenie postępowania weryfikującego w sposób terminowy, rzetelny i kompleksowy, z zachowaniem zasad bezstronności i obiektywizmu,
- informację zwrotną o przyjęciu zgłoszenia oraz o wyniku postępowania weryfikującego (nie dotyczy zgłoszenia anonimowego).
Zgłaszający otrzymuje:
- potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia w terminie 7 dni od daty wpływu zgłoszenia,
- informację o wyniku postępowania weryfikacyjnego w terminie 3 miesięcy od daty wpływu zgłoszenia, chyba, że nie podał adresu do kontaktu.
Zgłaszający poczynając od 25 grudnia 2025 r. w każdym przypadku może przekazać informacje o naruszeniu prawa Rzecznikowi Praw Obywatelskich lub Organowi publicznemu (Zgłoszenie zewnętrzne). Zgłoszenia dotyczące rzeczywistych lub potencjalnych naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu mogą być składane przez pracowników oraz byłych pracowników Spółki, a także inne osoby które wykonują lub wykonywały czynności na rzecz Spółki na innej podstawie niż stosunek pracy, do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej. Osoby, o których mowa wyżej, mogą zgłosić Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej również przypadki podjęcia wobec tych osób działań o charakterze represyjnym lub wpływających na pogorszenie ich sytuacji prawnej lub faktycznej, lub polegających na kierowaniu gróźb.