W pierwszym kwartale 2025 roku branża leasingowa udzieliła finansowania na kwotę 26,3 mld zł. A to oznacza wzrost w porównaniu z pierwszym kwartałem poprzedniego roku. Jak duży? O 1,3 procent. Leasing mocno się rozpędził i jest motorem napędowym polskiego biznesu.
Analizując pierwszy kwartał tego roku, Związek Polskiego Leasingu niezmiennie prognozuje wzrost rynku w całym 2025 roku o 13 procent.
- Od kilku lat leasing jest podstawowym instrumentem finansowania inwestycji i motorem napędowym polskiej gospodarki – podkreśla Rafał Wołek, Dyrektor Departamentu Sprzedaży i Marketingu w BPS Leasing i Faktoring.
Jak pokazuje analiza rynku przeprowadzona przez ZPL, wartość sfinansowanych przez branżę leasingową ruchomości wyniosła 26,2 mld zł w ciągu trzech pierwszych miesięcy 2025 roku. To oznacza wzrost o 1,7 procent rok do roku. Co istotne, finansowanie pojazdów ciężarowych w samym marcu było na plusie i jest to pierwszy wzrost w tym sektorze od 1,5 roku.
Z kolei wartość sfinansowanych nieruchomości to 133 mln zł - spadek o 39,6 proc.
- Ostrożnie rozpoczynamy 2025 rok, a dodatnia dynamika jest budowana przez finansowanie aktywów w pożyczce. Widzimy także dalszy wzrost znaczenia pojazdów lekkich w strukturze finansowania firm leasingowych – mówi Marcin Nieplowicz, główny ekonomista Związku Polskiego Leasingu i EFL. – Mocny popyt konsumpcyjny, odblokowanie inwestycji unijnych i stopniowe odbicie eksportu towarów z Polski, powinny przełożyć się w 2025 r. na około 13 procentowy wzrost finansowania aktywów, do ponad 125 mld zł – dodaje Marcin Nieplowicz.
Kwota udzielonych pożyczek leasingowych wyniosła 3,5 mld zł i wzrosła o jedną czwartą. Z kolei w przypadku leasingu, finansowanie ruchomości i nieruchomości to 22,8 mld zł (spadek o 1,5 proc.).

Finansowanie w podziale na aktywa (w oparciu o analizę ZPL):
Pojazdy lekkie – 15 mld zł, wzrost o 4,5 proc.
Pojazdy ciężkie – 4,5 mld zł, spadek o 3,2 proc.
Maszyny i urządzenia – 5,9 mld zł, spadek o 0,9 proc.
Pozostałe ruchomości – 0,7 mld zł, wzrost o 3,9 proc.
Nieruchomości – 0,1 mld zł, spadek o 39,6 proc.
Trendy w poszczególnych segmentach finansowania
Pojazdy lekkie wciąż dominują w portfelu firm leasingowych. Podobnie jak w 2024, branża notuje wyższą dynamikę w sektorze finansowania aut osobowych. Dynamika finansowania pojazdów lekkich przyspieszyła w marcu do 7,9 proc. r/r, po 0,2 proc. r/r w lutym i 5,2 proc. r/r w styczniu 2025 roku.
Finansowanie pojazdów ciężarowych w marcu 2025 było na plusie i jest to pierwszy wzrost w tym sektorze od 1,5 roku. Ciągniki siodłowe nadal notują spadki, natomiast poprawiło się finansowanie naczep i przyczep. Lepszy wynik jest także w typowych ciężarówkach (związanych z popytem krajowym) i bardzo dobry w finansowaniu autobusów.
Maszyny i urządzenia po pierwszym kwartale są na nieznacznym minusie (po wzroście 4,8% w całym 2024 roku). Ma na to wpływ hamowanie aktywności deweloperskiej na przełomie 2024 i 2025 roku, niska aktywność w budownictwie infrastrukturalnym. Jednocześnie jest mocne odbicie w maszynach rolniczych – mówi Marcin Nieplowicz.
Rafał Wołek, Dyrektor Departamentu Sprzedaży i Marketingu w BPS Leasing i Faktoring podsumowuje: dobre wyniki na rynku leasingu nie są dla nas zaskoczeniem. Potwierdzają popularność i elastyczność finansowania leasingiem w polskim biznesie. Leasing pędzi i nie zapowiada się, by miał się zatrzymać.
A zatem zapraszamy firmy i Banki Spółdzielcze do współpracy, która będzie miała realny wpływ na kształtowanie biznesowego otoczenia.
Żródło: Związek Polskiego Leasingu