Skip to main content
  • O nas
  • Aktualności
  • Leasing wartością dodaną oferty bankowości spółdzielczej – komplementarność, nie konkurencja

Leasing wartością dodaną oferty bankowości spółdzielczej – komplementarność, nie konkurencja

15-07-2024
Przez ponad 30 lat sektor leasingowy w Polsce przeszedł długą drogę, zaczynając od niewielkiej, specjalistycznej i niszowej działalności gospodarczej skierowanej do nielicznych firm do branży, która dziś dostarcza polskim przedsiębiorcom ponad 100 mld PLN kapitału rocznie, finansując blisko 30% wszystkich nakładów inwestycyjnych.

Tomasz Szurmak

Prezes Zarządu BPS Leasing i Faktoring

Rafał Wołek

Zastępca Dyrektora Departamentu Sprzedaży i Marketingu BPS Leasing i Faktoring

Polski rynek leasingu w ostatnich latach rozwija się coraz dynamiczniej, a skala oraz znaczenie leasingu stale rośnie. Związek Polskiego Leasingu (ZPL), reprezentujący polski sektor leasingowy podał, że w 2023 r. łączna kwota sfinansowanych w drodze leasingu aktywów poraz pierwszy w historii przekroczyła 100 mld zł i wyniosła 102,5 mld zł. Jest to wynik wyższy o 16,3 mld zł (16,3%) od rekordowego wyniku roku 2022 (88,1 mld zł). Całkowita wartość aktywnego portfela branży leasingowej na koniec 2023 r. wyniosła 203,3 mld zł (+15,2% r/r).

Technologia pomaga w robieniu biznesu, ale nie pomoże wyręczyć w sposobie podania wartości spółdzielczych. Wartości spółdzielcze mamy trwale wpisane w spółdzielcze DNA. Ważne, aby je stosować poprzez odpowiednie podanie w świecie cyfrowym. Nasi klienci nadal oczekują bliskości, relacyjności i wyjątkowości.

W 2023 r. branża leasingowa powróciła zatem na dwucyfrową ścieżkę wzrostu. Główną klasą aktywów pozostają zdecydowanie pojazdy lekkie (50,2 mld zł, tj. wzrost o 34,6% r/r), zaś kluczowym odbiorcą usług leasingowych są mikro i mali przedsiębiorcy (69,2% to klienci o obrotach do 20 mln zł). Prezentowane dane potwierdzają, że leasing stanowi równoważny z kredytem inwestycyjnym produkt finansowania inwestycji i środków trwałych przedsiębiorstw. Branżę leasingową – według prognoz ZPL – czekają kolejne lata wzrostu oraz dostosowywania produktów i procedur do finansowanych przedmiotów związanych z elektromobilnością, jak i szeroko rozumianą transformacją ekologiczną. Na tym tle coraz lepiej prezentują się wyniki spółki BPS Leasing S.A. (BPSL). BPSL, jako spółka produktowa dedykowana w Zrzeszeniu BPS do obsługi leasingu i faktoringu, odnotowała w 2023 r. wzrost sprzedaży leasingu rok do roku o 25,7% i zamknęła rok kwotą finansowania leasingu w wysokości 301,2 mln PLN. Struktura aktywów sfinansowanych leasingiem przez BPSL odpowiada strukturze rynkowej. Podstawowymi kanałami akwizycyjnymi w spółce pozostają banki spółdzielcze i bank BPS oraz akwizycja własna, choć dynamicznie rozwijają się własne kanały sprzedaży.

Leasing wartością dodaną oferty bankowości spółdzielczej – komplementarność, nie konkurencja

Warto jednak podkreślić, że udział leasingu w strukturze należności finansowania firm stanowi ok. 15% w przypadku banków komercyjnych i odpowiednio ok. 3% w przypadku banków spółdzielczych. Dysproporcja ta pokazuje, jak dużo niewykorzystanego potencjału leasingowego ma po swojej stronie bankowość spółdzielcza. W związku z tym kanałem szczególnie istotnym powinien pozostać kanał bankowości spółdzielczej. Uproduktownienie banków spółdzielczych, budowanie świadomości produktowej oraz edukacji wśród pracowników może skutecznie ograniczyć apetyt klientów na próby pozyskiwania zewnętrznego finansowania poza bankowością spółdzielczą. Co istotne – oferowanie leasingu zamiast kredytów jest bezpieczne dla banków. W przypadku kredytu na zakup np. samochodu samochód jest od początku własnością klienta i w razie zaprzestania spłat, trzeba podjąć się trudnej egzekucji komorniczej. W przypadku leasingu leasingowany pojazd jest własnością firmy leasingowej i nie ma problemu związanego z egzekucją. Ogromną przewagą banków spółdzielczych jest również ich bliskość i relacyjność z klientami.

Doradca bankowy to bardzo często osoba bazująca na bezpośrednich relacjach z klientem, opartych na zaufaniu i wieloletniej znajomości. W ofercie leasingowej BPSL znajdziemy dedykowane produkty lojalnościowe – promowany obecnie „Leasing za Lojalność”, umożliwiające szybką, sprawną i bezpieczną procedurę. Produkt leasingowy może być także znakomicie wykorzystywany do edukacji i podnoszenia kwalifikacji pracowników sektora bankowości spółdzielczej. Z jednej strony to akwizycja nowego klienta, z drugiej strony ograniczanie możliwości przejęcia przez banki konkurencyjne. BPSL dba o kontakt i edukację pracowników bankowości spółdzielczej, organizując wspólnie cykliczne spotkania w ramach „Business Lunch” W najbliższym czasie bankowość spółdzielcza w Polsce będzie musiała zmierzyć się z dodatkowymi wyzwaniami o charakterze makroekonomicznym. Spadek stóp procentowych będzie miał negatywne konsekwencje dla wyniku odsetkowego w całym sektorze bankowym. Środowisko niskich stóp procentowych nie sprzyja oszczędzaniu. To będzie dobry moment na wdrażanie produktów, generujących dodatkowe przychody pozaodsetkowe, nieobarczone koniecznością angażowania ani kapitału, ani też ryzyka ze strony banku spółdzielczego. Takim idealnym produktem jest właśnie leasing.

BPS Leasing i Faktoring - oferta
Cookies
Znajdziesz nas też tutaj

BPS Leasing S.A., ul. Grzybowska 81,  00-844 Warszawa, Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XIII Wydział  Gospodarczy, KRS 0000368784, NIP 5272640207, Kapitał zakładowy 2 000 001,00 złotych opłacony w całości - administrator danych osobowych.