Skuteczna sprzedaż leasingu w Bankach Spółdzielczych na przykładzie SBR Banku
Czy można skutecznie sprzedawać leasing w takich bankach, jak spółdzielcze? Jak zorganizować taką sprzedaż i kto powinien być za nią odpowiedzialny – zarząd, a może doradcy? Na te pytania odpowiemy na przykładzie Spółdzielczego Banku Rozwoju, który w swojej ofercie posiada leasing i z powodzeniem sprzedaje ten produkt.
Tomasz Gromada
- Wprowadzając ofertę leasingu do SBR Bank, rozpoczęliśmy od powołania osoby, która tę sprzedaż będzie koordynować – mówi Prezes Spółdzielczego Banku Rozwoju - Tomasz Gromada.
- Koordynator do spraw leasingu jest odpowiedzialny za realizację postawionych celów sprzedażowych. To osoba odpowiednio przeszkolona, posiadająca niezbędną wiedzę, którą przekazuje innym pracownikom.
Odpowiednia struktura banku
Budując strukturę sprzedaży leasingu, trzeba zadbać, by w każdym oddziale były osoby, które profesjonalnie przedstawią ofertę leasingową klientom. U nas są to zarówno doradcy kredytowi, jak i pracownicy na stanowiskach kasowych, którzy inicjują rozmowy z klientami o nowych produktach. To daje bardzo dobry rezultat.
Skuteczne dotarcie do klienta
Schemat działań sprzedażowych dotyczących leasingu nie różni się niczym w SBR Bank od procesu sprzedaży ubezpieczeń. Mamy sprawdzone sposoby, które pozwalają dotrzeć do klientów – mówi Prezes Tomasz Gromada. Oto kilka z nich:
- Po wprowadzeniu produktu do oferty, należy zadbać o materiały marketingowe, jak ulotki i plakaty. Konieczne są także zachęcające informacje na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych banku.
- Kolejnym etapem jest bezpośrednia rozmowa z klientami. Nawet, jeśli w danym momencie nie są zainteresowani leasingiem, to powinni wiedzieć, że ten produkt znajduje się w naszej ofercie. To procentuje.
- Jak pokazuje doświadczenie SBR Bank, skutek przynoszą także kampanie sprzedażowe, polegające na kontakcie telefonicznym, sms-owym czy poprzez aplikację mobilną z wybraną grupą klientów.
- Co ważne, aby korzystać z tych metod, potrzebna jest odpowiednio rozbudowana baza klientów, którzy wyrazili zgody marketingowe. Dlatego nieustannie trzeba nad tym pracować, aby móc w przyszłości oferować klientom dodatkowe produkty.
Leasing chroni przed odpływem klientów z banku
W momencie, gdy klient banku planuje kupić samochód, maszyny czy inny sprzęt, nie zawsze chce brać kredyt. Właśnie dla takich klientów powinniśmy mieć w ofercie produkt, jakim jest leasing – radzi Tomasz Gromada. – Jeżeli nie będziemy go posiadać, to klient skorzysta z propozycji innego podmiotu.
I tu jest ważny moment, a dokładnie mówiąc zagrożenie. Klient zadowolony z obsługi leasingu w innym banku, może po kilku miesiącach przenieść się ze swoimi pozostałymi produktami do konkurencji. Niestety to prosta droga do ostateczniej utraty klienta.
Jednak działa to również w drugą stronę. Zakładając, że pozyskamy na sam leasing klienta z innego banku, zyskujemy szansę na zachęcenie go do podjęcia decyzji o przeniesieniu wszystkich produktów do nas.
Dochody pozaodsetkowe
Pozyskując klientów na produkty leasingowe, zaczynamy budować, podobnie jak przy produktach ubezpieczeniowych, dochody pozaodsetkowe. W przyszłości mogą się stać bardzo ważną składową wyniku finansowego banku.
Dobry partner w leasingu
Wybór spółki leasingowej jest kluczowy w osiąganiu sukcesów sprzedażowych. Naszym partnerem jest BPS Leasing, który posiada w pełni kompleksową i atrakcyjną cenowo ofertę. Produkty, jakie proponuje ta spółka, ułatwiają nam sprzedaż leasingu. Mam na myśli na przykład nowy produkt o nazwie „Leasing za lojalność”. Jest dedykowany klientom kredytowym Grupy BPS, chcącym wziąć w leasing pojazd do 3,5 tony. Formalności w tym wypadku są ograniczone do minimum. Klient wypełnia prosty wniosek, a decyzja jest szybko udzielana na podstawie opinii o kliencie wystawionej przez nasz bank.
Przy tak dobrej współpracy możemy pozyskiwać coraz to więcej nowych klientów na produkty leasingowe oraz uproduktawiać już obecnych – podsumowuje Tomasz Gromada.