Adam Surowski - Wiceprezes Zarządu BPS Leasing S.A.
Leasing w Polsce stał się najbardziej istotnym produktem finansowania kapitałem obcym dla segmentu MŚP. Potwierdzają to badania Komisji Europejskiej. Polska jest leaderem rynku w Europie w zakresie częstości korzystania z leasingu. 38% klientów ma aktywną umowę leasingową w ciągu ostatnich 6 miesięcy, a 27% korzystało wcześniej. To świetne narzędzie finasowania, które nie blokuje kapitału firmy, dając szanse na szybszy rozwój.
O rynku leasingu w Polsce, o korzyściach, jakie daje ta forma finansowania segmentowi MŚP rozmawiamy z Adamem Surowskim, który od 30 lat jest związany zawodowo z rynkiem leasingu w Polsce.
Dlaczego właśnie leasing?
Adam Surowski: Od niemal 30 lat jestem związany zawodowo z tym rynkiem. Na podstawie swoich doświadczeń, obserwacji i badań mogę go nazwać wręcz fenomenem. Jesteśmy numerem 1 w Europie pod względem popularności leasingu wśród przedsiębiorców. Polscy przedsiębiorcy z segmentu MŚP korzystają z tej formy finansowania najchętniej. Popularność leasingu wynika przede wszystkim z jego prostoty i dostępności.
Dla przedsiębiorcy leasing jest najważniejszym produktem finansowym, który pozwala rozwijać biznes. Podsumowałbym to tak:
- Leasing jest prostą i dostępną formą finansowania. Umowa leasingowa to minimalne formalności dla klienta, co jest dużym atutem.
- Z uwagi na niskie koszty ryzyka dla Finansujących cena leasingu jest konkurencyjna w stosunku do innych form finansowania.
- Leasing niesie ze sobą inne korzyści finansowe. Przedsiębiorca ma możliwość szybszej amortyzacji podatkowej nakładów inwestycyjnych (poprzez krótszy okres leasingu).
- Klienci, którzy korzystają z leasingu szybciej się rozwijają. Dysponują nowoczesnymi narzędziami, a dzięki temu proponują wyższy poziom usług czy lepszej jakości produkty.
- Leasingobiorcy lepiej spłacają kredyty, czyli mają większą stabilność finansową – potwierdzają to twarde dane statystyczne.
- W Polsce umowy leasingowe bardzo dobrze chronią klienta, ale o tym więcej poniżej.
Te zalety leasingu potwierdzają zarówno badania Związku Polskiego Leasingu, jak i instytucji kredytowych.
Nie zamrażaj kapitału swojej firmy, czyli weź w leasing?
Adam Surowski: Zdecydowanie tak. Nie ma sensu mrozić kapitału, jeżeli rentowność firmy jest wyższa niż koszty leasingu. W Polsce rentowność działalności sektora MŚP na ogół przekracza 10%. Stopa procentowa leasingu zazwyczaj jest niższa. Jeśli rentowność przedsiębiorstwa przekracza ten poziom, to często lepiej przeznaczyć kapitał własny na obrót w firmie, by dzięki temu zwiększyć sprzedaż, dochody i dalej rozwijać biznes.
Czy umowy leasingowe w Polsce dobrze chronią klienta?
Adam Surowski: W Polsce mamy bardzo dobre i nowoczesne regulacje prawne dotyczące umów leasingowych. Są one ujęte w kodeksie prawnym, rachunkowości i podatkach, co zapewnia klientom pełne bezpieczeństwo.
Leasing jako trampolina biznesowa?
Adam Surowski: Jak najbardziej tak. Leasing jest trampoliną biznesową dla wielu firm. Jako przykład dałbym bardzo duże firmy transportowe, które mają parki maszynowe składające się z kilkuset pojazdów - wszystkie są w leasingu. Leasingowane są również wagony, samoloty, statki, jachty, a nawet nieruchomości komercyjne.
To, jak bardzo leasing odpowiada na potrzeby klientów, pokazują badania. Około 90% firm, które raz wzięły leasing, korzystają z niego ponownie.
Czy możliwa jest elastyczność w spłacie rat?
Adam Surowski: Do każdego klienta podchodzimy indywidualnie i dostosowujemy umowę do jego potrzeb. Jeśli klient chce zmniejszyć lub zwiększyć raty w trakcie trwania leasingu, to jest to jak najbardziej możliwe. Leasing oferuje większą elastyczność. Prościej jest w leasingu dokonać zmian wysokości rat, niż na przykład przy umowie kredytowej.
Leasing – potężna branża na polskim rynku
Adam Surowski: W 2023 roku wartość nowych środków trwałych wprowadzonych do MŚP wyniosła 102 miliardy złotych! To pokazuje, jak mocny jest ten rynek w Polsce. Prognozy dla leasingu na ten rok też są dobre - na podstawie danych za pierwsze półrocze wzrost w 2024 będzie prawdopodobnie dwucyfrowy.
- Prawie 40% przedsiębiorców ma aktualnie leasing, co jest ewenementem w Europie.
- W Polsce dominującą formą jest leasing operacyjny podatkowy, a większość klientów, około 90%, wykupuje produkty leasingowane po zakończeniu umowy.
- MŚP konsumuje 80% leasingu w Polsce. Dla małych i średnich firm leasing jest najłatwiejszym, najprostszym i najtańszym rozwiązaniem na każdym etapie rozwoju.
Dlatego bardzo zachęcam do sprawdzenia naszej oferty! Zrzeszenie BPS tworzy Bank BPS oraz 306 zrzeszonych z nim banków spółdzielczych na terenie całej Polski. Zapraszam do naszych placówek oraz do banków spółdzielczych zrzeszonych w BPS.